Lecitín

Lecitín

cholín

karfiol, špenát, strukoviny, cholín, steatóza, cirhóza, pečeň

Čo to je?

Lecitín je fosfatidilcholín – fosfolipid, ktorý obsahuje 13 % cholínu a je dôležitou súčasťou bunkových membrán a lipoproteínov v krvi. Cholín je amín, z ktorého vzniká nielen lecitín, ale aj acetycholín – jedna zo základných komunikačných molekúl nervového systému. Bežná strava obsahuje dostatok cholínu (700 – 2000 mg denne) a telo zdravého človeka si tvorí dostatok lecitínu. Prípadným deficitom sú ohrozené najmä malé deti, tehotné a dojčiace matky a ľudia s cirhózou pečene.

Funkcie a účinky

  • stabilizuje štruktúru a funkcie všetkých bunkových membrán
  • stabilizuje a regeneruje štruktúru a funkcie pečene
  • zvyšuje fyzickú a mentálnu výkonnosť – tieto účinky neboli nikdy seriózne preukázané
  • podporuje spaľovanie tukov a chudnutie – tieto účinky neboli nikdy seriózne preukázané
  • znižuje cholesterol – ale najmä u obéznych ľudí a ľudí trpiacich ochorením pečene, ktoré je príčinou hypercholesterolémie (napr. steatóza – stukovatenie pečene)

V akých potravinách sa nachádza?

karfiol, špenát, strukoviny – najmä sója (vyrába sa z nej väčšina výživových doplnkov lecitínu), orechy, arašidy, olejnaté semená, slepačí žĺtok, pšeničné klíčky (mlynársky výrobok, nie klíčená pšenica)

Odporúčané denné dávky

nie sú stanovené, uvedené čísla predstavujú hodnoty adekvátneho príjmu

  • dospelé ženy: 425 miligramov/deň
  • tehotné a dojčiace ženy: 450 miligramov/deň
  • dospelí muži: 550 miligramov/deň

Terapeutické využitie

  • podporná liečba steatózy a cirhózy pečene
  • podporná liečba zápalových ochorení pečene – napr. hepatitída C, infekčná mononukleóza
  • hypercholesterolémia – pozitívny účinok cholínu/lecitínu na hladinu cholesterolu bol pozorovaný najmä u obéznych ľudí

Ako sa užíva?

  • podporná liečba hypercholesterolémie a steatózy
    • 1200 mg 3-krát denne s jedlom
  • podporná liečba iných ochorení pečene
    • 1200 mg 2-krát denne s jedlom
  • podporná liečba neurologických a psychiatrických ochorení
    • len na základe konzultácie a pod dohľadom lekára (môže napríklad zhoršovať depresívne stavy pri bipolárnej poruche)

Formy výživových doplnkov

  • tobolky (kapsule) a tablety
  • granulovaný (vo forme prášku)

Nežiaduce účinky / Interakcie

  • toxicita a kontraindikácie nie sú známe
  • užívanie dávok vyšších ako 20 g cholínu denne spôsobuje poruchy trávenia, rybí zápach potu a telesných tekutín, inkontinenciu moču a hnačku
  • niacínová liečba zvýšenej hladiny cholesterolu, znižuje biologickú dostupnosť cholínu v organizme, preto je pri dlhodobých denných dávkach niacínu nad 100 mg potrebné zvýšiť príjem potravín bohatých na cholín alebo cholín vo forme výživových doplnkov
  • pozitívny účinok lecitínu zvyšuje kyselina listová, inozitol, metionín a vitamíny A, D, E a K

Dobré vedieť

Vyhľadávajte prípravky s minimálnym obsahom 10 – 20 % fosfatidylcholínu. Pri klinických štúdiách sa používa lecitín s obsahom až 90 % fosfatidylcholínu.

Ak by ste sa rozhodli postaviť svoj úspech pri chudnutí alebo znižovaní cholesterolu na lecitíne, mali by ste si dať pozor, aby sa vám nestalo to, čo popísali v roku 1992 lekári zo Stanford University v Kalifornii: Jeden inak zdravý nadšený užívateľ špeciálneho prípravku s vysokým obsahom lecitínu si „vypestoval“ v žalúdku veľkú hrču mastnej zlepenej hmoty, ktorá mu narobila veľa zdravotných problémov, až ju nakoniec museli odstrániť chirurgicky.