Ak si chceme budovať nové vzťahy, symboly vysokého (ekonomického) statusu v skutočnosti odháňajú ľudí od nás, hovorí nový výskum.
„Často si myslíme, že symboly statusu ako napr. luxusné drahé auto, kabelka Louis Vuitton, či super drahé hodinky Rolex nás urobia viac sociálne atraktívnymi,“ hovorí Stephen Garcia z University of Michigan. Avšak opak je pravdou! Výsledky tohto výskumu tvrdia, že symboly vysokého ekonomického statusu nás robia menej sociálne atraktívnymi, nie viac.
Ako sa to dá vlastne preskúmať a zistiť?
Vedci vykonali sériu šiestich pokusov, kde účastníci prezentovali seba buď ako možných priateľov alebo vystupovali ako osoby hodnotiace, koho by chceli mať za priateľov. Tí, ktorí prezentovali samých seba nejakej novej skupine ľudí, zvolili oblečenie vyjadrujúce vyšší ekonomický status. Avšak, ľudia, ktorých sa opýtali, koho by chceli mať za priateľov, preferovali ľudí s nižšími alebo neutrálnymi symbolmi statusu.
Na overenie tohto predpokladu, že luxusné veci môžu hrať rolu v reakciách na iných ľudí, sa vedci pýtali ľudí, ktoré z dvoch čistých tričiek by si zvolili na piknik za účelom hľadania nových priateľstiev. Jedno tričko malo napísané „Walmart“ (obyčajná značka) jednoduchým písmom a druhé malo napísané „Saks Fift Avenue“ (atraktívna značka) tiež jednoduchým písmom. Efekt bol jednoznačný: 76 % účastníkov, ktorí by chceli získať nových priateľov, si vybrali tričko s nápisom „Saks Fift Avenue“, kým spomedzi ľudí, ktorí boli inými označení ako potenciálne vhodní priatelia, až v 64 %-ách mali oblečené tričko s nápisom „Walmart“.
Zdá sa teda, že zo spoločenského hľadiska často konáme pravdepodobne kontraproduktívne: utrácame veľa peňazí na drahé symboly statusu, ktoré nás nakoniec vzďaľujú od nových priateľov, blokujú a držia ostatných od nás a spôsobujú, že sa nechcú s nami kontaktovať, nevidia v nás potenciálnych priateľov. A keďže priateľstvo s inými je veľmi dôležité pre našu všeobecnú pohodu a pocit šťastia, môžeme sa takto vlastne nevedomky zraňovať.
Znamená to, že symboly statusu sú vždy zlé? „Nie, nie nevyhnutne,“ hovorí Patricia Chen z National University of Singapore. „Naše zistenia sa teraz vzťahujú len vo otázke vytvárania nových priateľstiev. Symboly statusu môžu byť veľmi užitočné inokedy a v iných situáciách, ako napríklad, keď sa snažíme vytvoriť si nové obchodné kontakty.“ Ich štúdia potvrdzuje, že signalizovanie vysokého statusu môže v skutočnosti byť nápomocné v priťahovaní potenciálnych obchodných kontaktov, hoci nie výrazne viac ako neutrálnymi symbolmi statusu.
Záver AKV: Ak idete na grilovačku a chcete tam nájsť nových kamarátov, dajte si staré rifle a roztrhané tričko. Ak chcete na pracovnom alebo osobnom stretnutí urobiť dojem, „značkovina“ to nepokazí, skôr pomôže 🙂
Zdroj: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180815105259.htm
Spracovala: Mgr. Petra Gálisová
Publikované: 04.01.2019