Prečo sú pichľavé uhorky lepšie

Prečo sú pichľavé uhorky lepšie

uhorky

 

Uhorky patria k najstaršej zelenine s medicínskym využitím: obsahujú látky, ktoré podporujú hydratáciu, pružnosť a hojenie kože a potláčajú jej zápal (napr. po spálení sa slnkom). Jedna šálka krájaných uhoriek (asi 100 g) má len 70 kJ, a pritom veľa vody a vlákniny, ktoré naplnia žalúdok. Uhorka je chrumkavou a osviežujúcou súčasťou šalátov, aj keď niektorým ľuďom dokáže poriadne sťažiť trávenie (skúste ju ošúpať, asi vás zaťaží menej). Vedeli ste, že vo vnútri uhorky môže byť až o 10°C menej ako v okolí? Nejednej horúcej hlave by sa v dopravnej zápche zišla veľká uhorka. 🙂

Uhorky sú výborným zdrojom týchto látok

látka množstvo % ODD
vitamín K 17,06 mcg 19
molybdén 5,20 mcg 11,6
kyselina pantoténová 0,27 mg 5,4

Nájdeme v 1 šálke = 104 g surovej uhorky

Čo hovorí najnovší výskum?

  • Uhorky s „bradavicami“ = tými pichľavými hrbolkami na povrchu sú zrejme zdravšie ako hladké uhorky, ale prečo? Pretože v tých ostrých hrbolkoch sa ukrýva veľa kremíku, ktorý je dôležitým mikroprvkom výživy a často je v strave ľudí deficitný – aj preto uhorky podľa možnosti nikdy pred konzumáciou nezbavte šupky – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5678890/
  • Pripomíname, že najlepší spôsob, ako si umyť zeleninu, ktorá sa nezbavuje šupky pred konzumáciou, je krátke namočenie do slanej vody, stačí 2 % roztok = 20 gramov na 1 liter vody a potom opláchnite v tečúcej vode – takto sa zbavíte takmer 100 % obsahu povrchových pesticídov, herbicídov a hnojív
  • Fytonutrienty lignany nachádzajúce sa v uhorkách sa v mnohých výskumoch spájajú so zníženým rizikom vzniku kardiovaskulárnych ochorení a tiež niektorých typov rakoviny (viac na stránke whfoods.org)

Zaujímavé nápady, ako servírovať uhorky

(Kulinárske tipy spracované podľa knihy G. Mateljana „The World´s Healtiest Foods“, 2015.) 

Studený uhorkový šalát: na plátky nakrájame malú červenú cibuľu, pretlačíme strúčik cesnaku a necháme postáť asi 10 minút (takto z nich dostaneme čo najviac účinných látok). Na kocky si nakrájame jednu uhorku a jednu paradajku. Zmiešame ich v miske s cibuľou, ktorá už chvíľu postála. Pripravíme si dressing z cesnaku, 2 PL panenského olivového oleja, 2 čl citrónovej šťavy alebo vínneho octu, morskej soli a korenia. Dresingom polejeme šalát a posypeme kôprom. Nič zložité a aké osviežujúce v letných dňoch! 😊

Osviežujúci uhorkový drink: v mixéri rozmixujeme 1 ošúpanú uhorku a 1 šálku melóna (akéhokoľvek) a scedíme. Servírujeme s kockou ľadu a lístkami mäty.

Letná uhorková voda: do veľkej nádoby s vodou vložíme na tenké plátky nakrájaný (najlepšie BIO) citrón, na tenké plátky nakrájanú jednu uhorku a za hrsť mätových lístkov. Dáme do chladničky na asi hodinu a popíjame v lete pri bazéne 😊

Pikantné gazpacho: v mixéri rozmixujeme 1 uhorku nakrájanú na väčšie kúsky, 3 – 4 paradajky, 1 zelenú papriku tiež nakrájanú na väčšie kúsky, ½ pokrájanej červenej cibule, 1 PL červeného vínneho octu , ½ čl vločiek z červenej papriky a morskú soľ. Môžme pridať ešte kúsok pomaranča. Podávame studené. Ak ste gazpacho ešte nevyskúšali, skúste to toto leto!